Saapuihan ne sateet tännekin. Onneksi ei ole vielä ollut kuin sadekuuroja ja lämpötilakin on pysynyt viidentoista asteen tuntumassa. Sää muuten kiinnostaa täällä oikeasti ihmisiä. Se ei ole mikään turha keskustelun aihe, siitä voi aina turvallisesti aloittaa 🙂 No, toki on paljon muitakin aiheita joista keskustella ja tällä hetkellä pinnalla on muun muassa tulevat vaalit. Jos meillä Suomessa käydään myllerrystä koulutuksen kentällä, niin samaa on täälläkin: opetussuunnitelmat ja arviointiasteikot ovat muuttuneet ja rahoituskin tuntuu olevan tiukassa.

Vaikka opetussuunnitelman tavoitteet ovat paljolti samanlaisia täällä kuin meillä Suomessa, niin opiskelijat ovat vähemmän aikaa paikalla oppilaitoksessa eivätkö juuri opiskele yleissivistäviä aineita. Muun muassa Life Skills -osastolla (Valma/Telma) opiskelijat opiskelevat 2-3 päivää viikossa 6-7h/pvä. Ammatillisella puolella tunteja on 15-18h/vko. Näiden tuntien lisäksi ammatilliset opiskelijat opiskelevat matematiikkaa ja englantia elleivät ole saavuttaneet peruskoulun päättökokeissa arvosanaa C (meidän 7-8?). Arvosana C vastaa ammatillisen puolen arvosanaa L2. Kysyin, miksi opiskelijat eivät ole koko viikkoa oppilaitoksessa, niin tämä johtuu siitä, ettei rahoitusta ole enempään. Koulutus on ilmaista 19-vuoteen saakka ja jos opiskelijalla on erityisen tuen tarve, voi hän mahdollisesti opiskella ilmaiseksi 25-vuoteen saakka.

Esimerkiksi Life Skills-opinnoista Catering-alalle siirtyneellä opiskelijalla oli maanantaisin ja torstaisin ammatillisia opintoja, tiistaisin ja keskiviikkoisin pari tuntia matematiikkaa ja englantia sekä kumpanakin päivänä ”tutorial” opettajan kanssa. Mutta jos opiskelija siis on saanut jo peruskoulusta arvosanan C kyseisissä aineissa, hän osallistuu vain ammatillisiin oppiaineisiin ja ohjauskeskusteluun. Monet opiskelijat kuulemma työskentelevät osa-aikaisesti opintojen ohessa.

Samat opettajat siis opettavat eri ryhmiä eri päivinä. Valma/Telma -opiskelijoiden opinnot etenevät hyvin yksilöllisesti ja aineina on esimerkiksi arjen taitoja, yhteiskuntataitoja, vapaa-ajan taitoja (urheilua, pelejä yms.), mediataitoja, taiteen eri muotoja, puutarhanhoitoa, eläintenhoitoa yms. Opiskelijat työskentelevät myös toimintakeskuksessa, eläinten parissa sekä omassa  kampusalueella olevassa lounaskahvilassa ja kaupassa.

Life Skills-osastolla pyritään löytämään yhteistyötahoja eri työnantajien kanssa. Tänään pääsin mukaan NEXT-yhtiön varastolle. Tämä yhteistyö on osa Project Search -yhteistyötä, jossa on mukana muitakin oppilaitoksia. Käytännössä opiskelijat ovat nyt olleet tutustumassa varastoon ja sen työtehtäviin, käyneet haastattelussa ja osa heistä päässyt mukaan projektiin. Mukaan päässeet aloittavat työskentelyn varastolla ensi lukukauden alkaessa eli syyskuussa ja he ovat siellä koko lukukauden työssäoppimassa. Tämän päätteeksi jokunen opiskelija voi saada itselleen palkallisen työn. Osa aiemmista mukana olleista opiskelijoista onkin työllistynyt kyseiselle varastolle. Pääsin kierrokselle varastoon ja se oli valtava. Jane, projektin työpaikan vastaava ohjaaja, kertoi sen olevan kuuden jalkapallokentän kokoinen. Varasto toimii kolmessa kerroksessa.

Olemme puhuneet myös yhteisen projektin aloittamisesta Life Skills-osaston tiiminvetäjän kanssa. Kyseessä olisi opiskelijoiden välinen yhteistyö, joka toteutettaisiin Skypen välityksellä eri teemoin. Eilen kokeiltiin Skypen toimivuutta ja sekä E3-opiskelijat täällä, että Valman opiskelijat Käsämässä olivat uskomattoman rohkeita ja innostuneita. Kiitos siitä!

Huomenna saan ”oman ryhmän” aamupäiväksi. Tarkoituksena on kuvata Doncasterin kaupungin keskustaa opiskelijoiden opastamana. Eli pyydän heitä näyttämään minulle paikkoja, joita keskustassa tulisi turistina käydä katsomassa. Iltapäivällä pääsen mukaan hoitamaan eläimiä eri kampusalueelle. Tuntuu mukavalta, kun on päässyt osaksi Life Skills- tiimin arkea ja voi kokea olevan hyödyksi täälläkin. 🙂 Satakoon vain, se ei minua haittaa!